Kristīna Stāra dalās savā pieredzē, kā atvieglot Endometriozes simptomus.


College of Naturopathic medicine studente Kristīna Stāra dalās pārdomās un pieredzes ieteikumos par endometriozi.

 

Tātad mazliet par endometriozes izcelšanos:

Patiesais endometriozes cēlonis pagaidām aizvien nav zināms, bet viena no hipotēzēm ir, ka ģenētiski tiek pārmantots bojāts vai nepilnīgs gēns, kas nespēj saražot enzīmus, lai sašķeltu no menstruācijām pāri palikušo endometrija slāni(dzemdes gļotāda, kas menstruālo ciklu laikā no dzemdes nolobās un kopā ar menstruālajām asinīm tiek izvadīta no organisma).

College of Naturopathic medicine studente Kristīna Stāra dalās pārdomās un pieredzes ieteikumos par endometriozi.

 

Tātad mazliet par endometriozes izcelšanos:

Patiesais endometriozes cēlonis pagaidām aizvien nav zināms, bet viena no hipotēzēm ir, ka ģenētiski tiek pārmantots bojāts vai nepilnīgs gēns, kas nespēj saražot enzīmus, lai sašķeltu no menstruācijām pāri palikušo endometrija slāni(dzemdes gļotāda, kas menstruālo ciklu laikā no dzemdes nolobās un kopā ar menstruālajām asinīm tiek izvadīta no organisma).

 

Mēnešreižu laikā, kad endometrija slānis noārdās, kāda daļa šo audu neviļus izbēg, caur olvadiem nonākot vēdera dobumā. Normāli, šie audi būtu enzīmu „sasmelti”, „sagremoti” un izfiltrēti no ķermeņa bez jebkādām problēmām.

 

Mums, ar endometriozi diagnosticētajām sievietēm, šis enzīms, ķermenī nav izstrādāts vai ir nepilnīgs, tāpēc pāri palikušās endometrija šūnas iekārtojas kaut kur ārpus tām paredzētajai vietai-dzemdei. Endometrija šūnas piestiprinās pie citiem orgāniem kā mazas „košļājamo gumiju bumbiņas”- izraisot iekaisuma procesus un sāpes. Vēlākās stadijās iekaisušās zonas var „salipt” kopā ar citiem orgāniem, veidojot rētaudus un ierobežojot orgānu normālu funkcionēšanu, šādā veidā radot vēl lielākas sāpes(kā piemēram, manā gadījumā mana dzemde bija savienojusies ar resno zarnu, tāpēc katru reizi apmeklējot tualeti, sāpes vēderā bija neizturamas! Ballīte, jā, es zinu..)

 

Tātad no konvencionālās medicīnas viedokļa: endometriozei zāļu nav, pastāv tikai simptomu kontrolēšana un novēršana.

Iespējas:

  • operācija, lai aizvāktu atmirušos endometrija šūnu bumbuļus(tomēr tas ir jāatkārto bezgalīgi). Manā gadījumā ārsti nevarēja noņemt pat pusi no izveidojušos bumbuļu, jo tie bija „salipuši” pie vairākiem dzīvībai nozīmīgiem orgāniem, tāpēc viņi baidījās pielikt skalpeli problēmai. Un es atkal biju sāpju pārņemta 2 nedēļas pēc operācijas.
  • Hormonu terapija, lai pavisam apstādinātu menstruācijas(kas būtībā Tev radīs priekšlaicīgu menopauzi- ļoti jauki, nudien! :) )
  • Un protams- vecā labā sāpju novēršana.

 

Tagad nedaudz no manām „uztura gudrībām” :

Lielākais, ko Tu vari darīt savā labā ir izvairīties ēst iekaisuma veicinošus produktus, kā arī iekļaut savā uzturā daudz pretiekaisuma un imunitāti spēcinošus produktus, kuri ilgtermiņā var ļoti palīdzēt. Būtībā, kā es to saprotu- Tev ir pilnībā jāizvairās no endometrija bumbuļu iekaišanas un jāseko, lai imūnsistēma šiem „svešķermeņiem” neuzbruktu, lai sāpju nebūtu ne menstruācijas laikā, ne arī citās perioda dienās.

 

1. Ieteicamie ēdieni/lietiņas, no kā izvairīties 100%:

(Šis ļoti lieliski der manā gadījumā, Tu vari eksperimentēt un izprast, kas tieši Tev der vislabāk! Varbūt Tev ir pastiprināta reakcija uz citiem produktiem, es ieteiktu izslēgt no ēdienkartes produktus vienu pēc otra, un patestēt, kurš sāpes iespaido visvairāk.)

  • Glutēns
  • Kafija
  • Stress

GLUTĒNS ir milzu nē! Manas sāpes atgriežas katru reizi, kā es apēdu kaut nedaudz glutēnu saturošu produktu, vai, piemēram, dažas šķēles picas. Tomēr,nesatraucies, ir labās ziņas-

a) ir tik daudz dažādu ļoti garšīgu bezglutēna iespēju mūsdienās

b) kad kādu laiku būsi „nokāpusi” no glutēna pilnībā, varēsi reizi pa reizei panašķēties ar kādu kumosiņu.

 

KAFIJA ir vēlviens milzīgs nē, nē- pamēģini melno tēju, ja Tev kofeīna atņemšana no ikdienas šķiet sagādājam galvassāpes, tad pakāpeniski pārej uz zaļo tēju un tad.. zāļu tējas! Un tad vēlāk sapratīsi, ka kafija Tev nepietrūkst nemaz! (Kofeīns arī ir iekaisumu veicinoš aģents, tāpēc beigu beigās no tā ieteicams izvairīties pavisam).

 

STRESS: „Adrenalīna stress”(piemēram, no darba/eksāmeniem) un arī emocionāls/psiholoģisks stress(piemēram, raudāšana, strīdi, ilgstošas skumjas)- tas viss ļoti izteikti noved līdz iekaisumu procesiem un novārdzina imūnsistēmu.



2. Tagad ēdieni, no kuriem cenšos izvairīties, un iesaku to darīt arī Tev, cik daudz vien iespējams, tomēr no šiem nevajadzētu rasties tūlītējām sāpēm, kā tas, manā gadījumā bija no augstāk minētā:

  • Gaļa(izņemot zivs);
  • Piena produkti;
  • Konservanti/ķimikālijas/gatavā pārtika(paciņu ēdiens);
  • Baltais cukurs, vai vienkārši daudz cukura(pat saldie augļi un medus);
  • Pārāk daudz apstrādāti(vārīti, cepti) ēdieni, vai vienkārši pārāk maz svaigu dārzeņu un augļu;
  • Cukuroti dzērieni;

Un es cenšos dzert daudz ūdeni, vismaz 3l dienā(kas arī ļoti palīdz, vienkārši izvadot toksīnus ārā no ķermeņa, ja ir vēl kas tāds organismā, kas varētu izraisīt iekaisumu).

 

3. Ēdieni/produkti, kuriem piemīt pretiekaisuma īpašības, un kurus cenšos pastiprināti lietot īsi pirms mēnešreižu sākuma un to laikā:

  • Kurkuma(ar kokosriekstu pienu- Tu vari uztaisīt tādu kā karija mērci, vai vienkārši dzert kurkumas „šotiņus”- tējkaroti kurkumas pulvera sajaukt ar kokosriekstu pienu šotu glāzē un izdzert! :) )
  • Magnijs un neapstrādāta šokolāde: atslābina muskluļu kontrakcijas menstruāciju laikā, tādā veidā mazinot sāpes. Magnija pulveris/kapsulas ir traki labs produkts (un kakao ir labākais Magnija avots dabā :), bet ja būsi pāršāvusi pār strīpu un lietojusi par daudz magnija- caureja, esi sveicināta, bet satraukumam nav pamata- tā ir normāla blakusparādība). Tomēr lieto magniju laiku pa laikam, vai mazās devās katru dienu, jo, ja lietosi lielās devās, ilgtermiņā zarnas zaudēs savas perestaltikas īpašības un viss beigsies ar gremošanas problēmām.
  • Papaija, mellenes.
  • Olīveļļa, zaļā tējā, zāļu tējas.
  • Jebkādi zaļie-lapainie dārzeņi.
  • Un es lietoju vītola mizu tēju- sāpēm. Darbojas pēc tā paša principa, kā aspirīns, bet mazākās devās.

Dzīvesveida ziņā es pēc pieredzes ieteiktu:

  • Daudz, dziļa, kvalitatīva miega;
  • Daudz atpūtas(ķermeņa, prāta un dvēseles)
  • Vingrojumi(joga, skriešana, jebkas, kas ir viegla aktivitāte, reizēm es skrienu intensīvos treniņos, arī tas šad un tad man ļoti labi palīdz)
  • Esi laimīga- sava ķermeņa piepildīšana ar seratonīnu un lieliskajiem endorfīniem = dabas labākais pretsāpju līdzeklis un pretiekaisuma zāles!

Autors: Ance Anna Šternberga

Pārmaiņas dzīvesveidā prasa milzu pūles, enerģiju un piespiešanos, taču vairāk par visu es zinu, ka tas ir tā vērts.

1 komentārs:

  • Iedvesmojošs raksts! Paldies!


Pievienot komentāru


Lūdzu autorizējieties, lai varētu pievienot komentāru:

DR FB